
Az autószerviz kihasználtsága
Azt már tudjuk, hogy a szerviz valójában a munkaidejét értékesíti. Az alkatrészek és a rajtuk realizált árrés csak a munkaidő eladásának a kellemes következménye.
A kihasználtság nem más, mint a szervizben munkával töltött órák és a rendelkezésre álló órák számának az arányát jelenti.
Pontosan mit jelent ez?
Képzeljünk egy 4 állásos szervizt, 4 autószerelővel, akiknek a munkaideje napi 8 óra.
Vagyis a szerviz napi elméleti kapacitása: 4 szerelő x 8 óra, vagyis 32 óra naponta. Ez annyit jelent, hogy naponta 32 órányi munkához kell előjegyezni ügyfeleket!
Mi is a kihasználtság?
Két módszerrel is lehet számolni:
- Lehet egy adott szerelő az adott időszakban végzett munkával töltött ideje, osztva a kapacitásával
- Lehet az adott szerelő által végzett és kiszámlázott munka ideje, osztva a kapacitással.
Nyilván látszik, hogy ez a két szám eltér egymástól. Az is kézenfekvő, ha ez a két szám nem azonos, így jogos kérdés, hogy akkor hol lehet magasabb nyereség?
Vagyis, ha több pénzt szeretnénk keresni, akkor a kiszámlázott órák alapján mérjük a kihasználtságot. A fenti példa alapján a 4 szerelő, netto 10.000 Ft-os óradíjjal számolva, naponta 32 óra x 10.000 Ft, azaz 320.000 Ft munkadíj bevételt termel 100%-os kihasználtság mellett. Ez havonta 20 munkanappal számolva 6.400.000 Ft árbevétel csak a munkadíjból!
Javasoljuk, számolja ki hogyan áll ezen a területen.
Ha jelenleg nem tudja egyszerűen kiszámolni a műhely kihasználtságát, jelentkezzen, közösen biztos meg tudjuk oldani ezt a gondot is!